PGB over Afvaltarieven, Ruimte voor Ruimte en Buitengebied Haaren

Tijdens het Raadsplein van afgelopen week ging het onder meer over de afvaltarieven bij de milieustraat, de realisatie van Ruimte voor Ruimte-woningen aan de Molenbaan in Oisterwijk en het Bestemmingsplan Buitengebied Haaren. Wilt u weten wat PGB hiervan vond, lees dan snel verder.

Afvaltarieven
Het ging tijdens het Raadsplein over de wijziging van de afvaltarieven voor de milieustraat in Oisterwijk. Die is vooral bedoeld om de kostendekkendheid te vergroten. PGB plaatste hierbij op drie gebieden kanttekeningen: allereerst de verhoging van de tarieven zelf (dat zien we natuurlijk liever helemaal niet), ten tweede de harmonisering van de tarieven met Haaren en als laatste het risico van afvaldumping door de prijsstijging. PGB blijft richting de raadsvergadering kritisch op deze punten, maar ook in het vervolg als we verder naar harmonisering toe werken.

Ruimte voor Ruimte Molenbaan
Een mooi plan van 7 wat duurdere woningen wordt uitgebreid naar 19. Dat gaat om zogenaamde Ruimte-voor-Ruimtewoningen, die geld opleveren om stallen te slopen. Goed voor het milieu dus. Voor PGB zijn er welke enkele voorwaarden. Het plan moet passen in de omgeving en de buurt moet goed worden betrokken. Gelukkig kunnen in de toekomst deze woningen ook kleiner worden, zodat ze een stuk betaalbaarder zullen zijn. Dat is voor PGB belangrijk voor dit soort huizen in de toekomst, want ook dat kan helpen om de woningnood tegen te gaan.

Beroep bestemmingsplan Haaren
Gelukkig kunnen we voorkomen dat we naar de Raad van State moeten door een Haarens raadsbesluit. Hoe? Door enkele uitbreidingsmogelijkheden over te nemen en in de rest van de gemeente ook mogelijk te maken. Maar ook enkele dingen niet toe te laten. En vooral ook met eigenaren en omgeving te kijken wat voor oude stallen een goede oplossing is. PGB wil ons prachtige buitengebied immers ook in de toekomst prachtig houden.

Meepraten?
Binnenkort op 12 juli staan deze onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad ter besluitvorming. Wilt u hierover nog meepraten, dat kan via info@partijgemeentebelangen.nl. Maar ook voor andere onderwerpen of signalen kunt u uiteraard bij ons terecht.

Raadsleden Partij Gemeente Belangen (PGB)